Alla meddelanden

ATG lanserar identifiering med Freja eID

Nu kan spelkunder använda Freja eID som inloggningsmetod till onlinespel hos ATG Häst, Sport och Casino. Sedan drygt ett år tillbaka har alla spelbolag som agerar på den svenska spelmarknaden det lagstiftade kravet att verifiera sina spelare med hjälp av e-legitimation. Detta för att öka säkerheten och för att kunna säkerställa spelarnas ålder och identitet. Införandet av Freja eID som identifieringsmetod ger både större valfrihet och oberoende då ATG:s kunder fram tills nu har varit hänvisade till en enda e-legitimation. Verisec har sedan länge ett väletablerat samarbete med ATG och deras nationella butiksnätverk. Merparten av dessa butiker är auktoriserade Freja eID-ombud och tillhandahåller den fysiska legitimationskontroll som bland annat krävs för att få kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar: ”Nu får ATG:s online kunder åtkomst till Sveriges största spelutbud på travsport och en mängd andra speltjänster med Freja eID. Den goda användarupplevelsen i Freja eID gör vår e-legitimation till ett naturligt val för spelare som efterlyser ökad säkerhet och kontroll vid onlinespel. Vi tror att spelbranschens införande av inloggning med e-legitimation kommer inspirera andra branscher.”

Stora möjligheter med medarbetardriven innovation

Medarbetardriven innovation kan skapa mycket mervärde för företag. Men för att lyckas krävs aktiva chefer som ger tydlig återkoppling och som uppmuntrar och ger utrymme för kreativt arbete. På detta sätt kan man ta tillvara på och utnyttja mångfalden i en organisation, visar Izabelle Bäckström, forskare i industriell ekonomi vid LTH, i en ny avhandling. Hennes arbete fokuserar på hur företag engagerar sina medarbetare utan en uttalad innovationsroll och hur de tillåts och uppmuntras till att bli partners i innovationsarbetet, alltså att samtliga medarbetare bjuds in till att lämna idéer och vidareutveckla sina koncept oavsett utbildningsnivå, bakgrund eller nuvarande yrkesroll i organisationen. Under fem år har hon följt det arbetet hos ett globalt IT-företag som har stimulerat innovation genom att bjuda in samtliga anställda till att delta i innovationsarbetet.  – Jag har följt hur de arbetar med innovationsprocesser i ett alltmer digitaliserat sammanhang, där den traditionella förslagslådan har bytts ut mot ett digitaliserat idéhanteringssystem. Jag har studerat möjligheter och komplikationer i processen genom att fokusera på interaktionen mellan medarbetarna och ledningen i denna process. Det handlar dels om ett fokus på medarbetarens uppfattning av sitt deltagande, dels ledningens sätt att hantera, selektera och utvärdera medarbetarnas idéer, säger Izabelle Bäckström. Medarbetardriven innovation…

Nya lösningar förenklar tillgång på nordiskt riskkapital och spjutspetskompetens

Entreprenörer är viktiga för Sveriges tillväxt och jobbskapande. Men många startups anser att det är svårt att finna rätt kompetens och saknar kontakter med riskkapitalister för att få tillgång till kapital. Därför har Danske Banks plattform, The Hub, lanserat helt nya lösningar för att föra samman riskkapitalister och startups samt förenkla rekrytering av specialister som ex utvecklare. Dessutom sammanför Danske Bank The Hub i de övriga nordiska länderna till en plattform, thehub.io, för att underlätta nordisk expansion för startupbolagen på plattformen. The Hub lanserades 2015 och är nu Nordens största plattform för att hjälpa startups att rekrytera talang och hitta investerare. Hittills har hubben publicerat 21 000 nya jobb samt fått in 341 000 ansökningar. Målet för 2020 är att skapa ännu fler matchningar för att bidra till ekosystemet där tillgången på riskkapital och kompetens är viktiga faktorer. Lundbaserade bolaget Vultus är en framgångsrik startup som genom The Hub har rekryterat sina två främsta back-end-utvecklare, en förutsättning för deras expansion. Vultus hjälper lantbrukare med precisionsodling som med hjälp av satelliter samlar de in data från fälten, de kan därmed hjälpa lantbrukare att gödsla mer effektivt och få bättre avkastning. Vultus grundades 2016 och har sedan dess vuxit snabb och landade…

Valutahandel utser årets bästa trading sajter

Valutahandel.se inleder året med att utse de sista 12 månadernas bästa trading sajter. Utmärkelserna baseras på respons från vad traders är ute efter, såsom snabba avslut på lagda orders, låga kostnader, proffsig support och ett stort utbud av instrument att handla. Valutahandel.se inleder året med att utse de senaste 12 månadernas bästa online trading sajter för svenskar. Med trading så avses webbplatser som tillåter användare att blanka aktier, index eller råvaror med hjälp av contract for difference (CFD’er). Under det gånga året så har fler än 40 djupgående recensioner gjorts utav Valutahandel, med stor variation i omdömena. Det är dock med svårt att undvika att se vilka trading sajter på nätet som verkligen sticker ut på ett diskret, proffsigt och bra sätt.  Utmärkelserna bygger på tre kategorier som ska täcka in stora delar av volymen för CFD-handel på nätet under början av 2020, dvs valutahandel med CFD’er samt mobil trading och blankning med CFD’er. Vinnaren för valutahandel på nätet med CFD’er är den svensk-norska trading sajten Skilling som gått från styrka till styrka. Vid lansering så hade bolaget inte så många valutapar som konkurrenterna, men efter bara några månader så lyckades trading firman lyssna på sina traders och lägga till allt av intresse. Idag…

Tre av tio tänker byta jobb i början av 2020

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor. Sök nyheter Abonnera Sök pressrum Om tjänsten Skapa konto Tre av tio tänker byta jobb i början av 2020 2.1.2020 08:00:00 CET | ManpowerGroupDela Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor. – Arbetsgivarnas jobbprognoser må ha bromsat in något, men svenskarnas bytesbenägenhet står sig stark. Det är fortfarande arbetstagarnas marknad med låg arbetslöshet och stor kompetensbrist. Att byta jobb är också ett sätt…

Pops Academy blir en del av AcadeMedia grundskolor

AcadeMedia förvärvar Pops Academy som därmed blir en del av skolkoncernen. Totalt driver AcadeMedia idag 75 grundskolor över hela Sverige. Pops Academy grundades 2015 och ligger i centrala Stockholm. Grundskolan kombinerar akademisk kvalitet med kreativ verksamhet. Cirka 335 elever studerar på skolan i årskurs fyra till nio. – Vi har följt Pops Academy en tid och är mycket imponerade av skolans fina verksamhet. Det är glädjande att grundarna gett oss förtroende att tillsammans med dem driva skolan vidare. Vi hoppas snart kunna etablera Pops verksamhet på andra orter i Sverige, säger Åsa Blom, utbildningsdirektör AcadeMedia. AcadeMedias målsättning är att behålla och förstärka Pops Academys unika kombination av akademisk kvalitet och kreativ verksamhet i nära samarbete med våra befintliga grund- och gymnasieskolor. Nuvarande skolledning kommer finnas kvar inom Pops Academy och tillsammans med AcadeMedia driva skolan vidare.  – Jag ser fram emot att få fortsätta att utveckla Pops Academy tillsammans med AcadeMedia. Genom samgåendet kommer skolan ingå i ett större sammanhang och den kommer därmed kunna dra nytta av de resurser och den kompetens som finns inom AcadeMedia säger Johan Sjölin, grundare av skolan.  Pops Academy har framgångsrikt lyckats kombinera akademisk kvalitet med en tydlig inriktning mot musik, sång och kreativ…

Var medveten om nackdelarna med ett VPN

Att surfa via ett VPN på nätet har många fördelar. Du skyddar din data, kan komma runt geoblockeringar, du får ett anonymt IP och du minskar avsevärt risken för hackerattacker. Men det finns några, om än små och få, nackdelar med att använda en VPN som man bör vara medveten om. För är du medveten om möjligt nackdelar kan du minimera nackdelarnas inverkan. Den första potentiella nackdelen är att din anslutningshastighet kan påverkas negativt vid användning av ett VPN – vissa leverantörer har detta problem mer än andra. En VPN omdirigerar din internetanslutning via sina egna servrar, vilket kan minska hastigheten. Men väljer du en leverantör med ett optimerat nätverk och snabba servrar kommer du knappt märka någon skillnad. Din andra potentiella nackdelen är att en VPN-leverantör får tillgång till din aktivitet på internet. Det är därför viktigt att veta vilken jurisdiktion din VPN-tjänst arbetar under och hur de hanterar dina data. De mest transparenta VPN-leverantörerna visar noggrant för användarna sin sekretesspolicy och förklarar de tekniska åtgärder som är implementerade för att säkerställa att de behandlar dina data på bästa sätt. Det tredje, det finns vissa webbplatser som blockerar VPN-er. Vissa geobegränsade webbplatser detekterar om du använder en VPN och…

Svenska B2B-företag i ny undersökning: ”Ekonomiskt lönsamt med hållbarhet”

Idag är arbete med hållbarhet mer eller mindre en hygienfaktor och något som många svenskar och företag ser som en självklarhet. Dessutom pekar allt mer på att det är lönsamt ur ett såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Men hur långt har B2B-företagen kommit? Fler än åtta av tio uppger att de har en hållbarhetsstrategi implementerad och bara en av tio menar att de inte har det eftersom det inte är lönsamt. Hållbarhet är inte enbart för större industrier. Det visar bank- och finansgruppen Sveas rapport Digital försäljning till företag. Där har fler än 500 B2B-företag svarat på frågor gällande deras inställning till arbete inom ämnet. Rapporten visar att 74 procent av svenska B2B-företag tillämpat en hållbarhetsstrategi. Nästintill åtta av tio svarar att den inrättats då det är viktigt att ta sitt ansvar. Samtidigt menar strax över hälften av de svarande att det är ett krav från samarbetspartners. Det är dock inte enbart moral och ett rent samvete som står bakom strategiarbetet. Var tredje svarande uppger att en hållbarhetsstrategi innebär ekonomisk lönsamhet. Bara var tionde uppger att det inte för med sig någon lönsamhet. – Hållbarhetsarbete innebär ofta effektiviseringar av olika slag. Det kan vara allt från att se…

Letsbuyit.se – ny webbportal med köpguider

Det svenska affiliateföretaget Lavén IT AB har lanserat en ny webbportal som riktar sig till hela familjen. Letsbuyit.se lämnar beta-stadiet och lanserar sin webbtjänst officiellt i Sverige. På sidan presenteras fakta, information och köpguider kring bl.a. barn- och babyprodukter. ”Letsbuyit.se är vår största satsning, och kompletterar väl vår tidigare affiliate-portfölj”, säger Tomaz Lavén, grundare av Lavén IT AB. – Vårt mål är att Letsbuyit ska bli en av de större köpguiderna i Sverige inom barn- och babyprodukter. För att lyckas med detta kommer vårt huvudfokus att ligga på bra innehåll samt sökmotoroptimering, även kallat SEO. – Vi jobbar långsiktigt med att skapa bra innehåll i våra köpguider samt med sökmotoroptimering.  Det här är något som tar lång tid. Vi räknar med att de största effekterna av det jobb vi lägger ner nu kommer att ge resultat först om ca. 6-12 månader, säger Tomaz. – Vi ser att intresset för barnprodukter ökar för varje år. Föräldrar eftersöker kvalitativ information inom området. Med Letsbuyit.se hoppas vi kunna tillgodose detta informationsbehov samt att förenkla kundernas beslut när de handlar online. Tillsammans med vårt utökade fokus på barnprodukter kan vi motivera satsningar på udda produktgrupper så exempelvis babynest, eftersom vi ser att det finns ett stort intresse kring…

Modehandlarnas e-handelsförsäljning ökade rejält

Hittills i årets julhandel har försäljningen av kläder och skor – i fysiska butiker och deras e-handel – minskat något jämfört med samma period förra året. Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning gällande hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 18 december 2019). Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 0,7 procent och att försäljningen av skor har minskat med 1,7 procent jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.  Butiker och e-handel Utveckling 1-18 december 2019 Prognos december 2019 Prognos helåret 2019* Kläder – 0,7 % 1,0 % – 1,4 % Skor – 1,7 % – 2,5 %  – 3,5 % * Helårsprognosen bygger på prognosen för decemberförsäljningen 2019.  Kommentarer från Svensk Handel Stil – Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil. Om man bara tittar på den fysiska handeln skulle försäljningen ligga på minus…